4 mar 2012

Ostatnia Piosenka - Nicholas Sparks



Tytuł: Ostatnia Piosenka
 Autor: Sparks Nicholas
Wydawca: Albatros
 Numer wydania: I
Data premiery: 2010-05-05
Język wydania: polski
Język oryginału: angielski
 Ilość stron: 448
Tłumaczenie: Słysz Magdalena
 Forma: książka
Indeks: 65798782


Utwory amerykańskiego pisarza Nicholasa Sparksa, zajmują czołówki światowych rankingów sprzedaży. Z tego wynika, że czytelnicy uwielbiają powieści współczesnego pisarza.
 Po twórczość Sparksa bardzo często też sięgają producenci filmowi. ‘ Ostatnia piosenka” także znalazła się na białym ekranie. Jest to historia o rodzinie, pierwszej miłości, o dostaniu drugiej szansy. Opowieść o rozstaniach i powrotach.

Powieść „Ostatnia piosenka” opowiada historię nastolatki Veronicy (Ronnie), która z młodszym bratem spędza wakacje u ojca. Dziewczyna jest buntowniczką, obwinia ojca o rozpad rodziny. Ich początkowe stosunki są napięte.
 Ronnie, w nadmorskiej miejscowości zaprzyjaźnia się z Blaze i jej chłopakiem Markusem, jednak znajomość nie trwa długo. Nastolatka poznaje także chłopaka z Willa, w którym się zakochuje. Lato mija dziewczynie bardzo przyjemnie do czasu, gdy na jaw wychodzi kilka tajemnic, które mają wpływ na dalsze losy bohaterki.
Jest to piękna historia przeplatana radością i smutkiem.

Podczas czytania odczuwa się podział książki. Początkowa część jest bardziej radosna, kolorowa, lekka. Poznajemy losy nastoletniej buntowniczki, która w duszy jest osobą odpowiedzialną, kochającą i tęskniącą za ojcem. Przyjaźnie, które zmieniają bohaterów, pierwszą miłość Ronnie. Ta część powieści pozwala czytelnikowi podświadomie wspominać swoje letnie przygody, znajomości i zauroczenia. Autor tworzy odpowiedni klimat.
Dalsza część powieści jest już bardziej mroczna, w ciemnych kolorach, ciężka do czytania. Buntownicza nastolatka musi zmierzyć się z okrutną prawdą, stawić czoło przeciwnością losu. Tę część czyta się ze ściśniętym gardłem.

Narracja jest też odpowiednia do utworu. Autor skupił się na trzech bohaterach – Ronnie, Steve (ojciec dziewczyny) i Willu. Przedstawił ich myśli, obawy, odczucia i plany. Dzięki takiemu sposobowi przedstawienia bohaterów, zagrał czytelnikowi na uczuciach.
Powieść w dużej części pokazuje relacje ojca z dziećmi, a szczególnie z prawie dorosłą córką. Odnowienie relacji rodzinnych jakie zostały przerwane, naprawienie tego o zostało zepsute.

Gdy zaczynałam czytać powieść żyłam wydarzeniami, ale gdy nastały smutne momenty było mi ciężko czytać. Powieść jest bardzo realistyczna i świadomość, że takie rzeczy mają miejsce, potęgowała moje odczucia. Podczas czytania miałam uczucie przytłoczenia ujawnionymi faktami.
 Na ogół nie lubię (po części) dramatycznych historii, ale powieści Sparksa wywołują we mnie uczucia, które w realnym życiu pragnę ukryć.
Powieść napisana jest w narracji jaką lubię, także to jest dla mnie plusem.
„Ostatnia piosenka” jest utworem skierowanym do młodych czytelników, co nie zmienia faktu, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie.
Przed przeczytaniem utworu czytałam komentarze. Odczucia jakie wywołała książka były różne, ale najlepiej sprawdzić to osobiście. Wiem to, gdyż sama się o tym przekonałam. Każdy czytelnik ma inną duszę i inaczej odczuwa opisywane historie.

Osobiście polecam.

Jeśli chodzi o film, to jest dość interesujący, jednak nie wywołuje takich emocji. Do tego brakuje w nim kilku istotnych wątków. Być może to są moje odczucia, gdyż dla mola książkowego takiego jak ja, żadna ekranizacja nie umywa się do oryginału.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga