13 mar 2012

Dallas`63 - Stephen King



Tytuł: Dallas`63
Autor: Stephen King
Wydawca: Prószyński Media
Numer wydania: I
Data premiery: 2011-11-08
Język wydania: polski
Język oryginału: angielski
Tłumaczenie: Wilusz Tomasz
Forma: książka
Indeks: 10301272



Stephen King urodził się w Portland w 1947 roku. Jest autorem powieści, zbiorów opowiadań, komiksów i scenariuszy filmowych.
King w swoich utworach łączy elementy grozy, literatury science fiction, baśni i sensacji. Prawie każda jego powieść została zekranizowana. Jest uznawany za niekorowanego króla z literatury gatunku horror.
King w swojej najnowszej powieści „Dallas`63” zaprasza czytelnika w podróż do przeszłości.

Jake Epping jest nauczycielem angielskiego, który za pośrednictwem Ala Templetona trafia do miejsca, gdzie znajduje się „ luka czasowa” – przejście do przeszłości. Al ujawnia, swoje tajne przejście ponieważ ma dla Jaka zadanie - uratować  Kennedy`ego.
Epping będąc w przeszłości przedstawiał się jako Georg Amberson. Poznał tam kobietę imieniem Sadie, która miała wpływ na bieg dalszych wydarzeń.
Przeszłość okazała się  nieustępliwa i Jake miała trudności w wykonaniu zadania.
 Po drodze do celu, zmienił przyszłości, kilku przypadkowych osób.


Większa część powieści toczy się w latach 1958 – 1963. Autor tworzy odpowiedni klimat, dzięki któremu czytelnik wczuwa się opisywane wydarzenia. Dzięki wykorzystaniu wydarzeń, o których słyszał świat, powieść wydaje się być bardziej wiarygodna. Do faktów historycznych dodaje swoje domysły, wyobrażenia, przypuszczenia.
Przedstawia także sytuację jaka panowała w tamtych latach. Porusza temat rasizmu, przemocy domowej i biedy.
Powieść na styl sprawozdania, może po części pamiętnika,  na początku ma się wrażenie, że autor zdradza wszystkie karty ujawniając główny cel powieści, ale to tylko zmyłka. Losy bohatera są bardzo skąplikowane.
Postać głównego bohatera jest bardzo dobrze obrysowana. Podczas podróży w przeszłość zmienia się nie tylko bieg wydarzeń, ale psychika Jaka.


King do napisania utworu skorzystał z wiarygodnych źródeł, odwiedził opisane miejsca. O wszystkim informuje czytelnika na ostatnich stronach książki. Ujawnia historyczne fakty i swoje domysły.
Jako doświadczony pisarz wie jak zaciekawić potencjalnego czytelnika.  Powieści „Dallas`63”,  jest mieszanką kilku gatunków literackich: sensacji, romans, fantastyka z domieszką grozy, dzięki temu każdy potencjalny czytelnik znajdzie coś dla siebie.

Jak dla mnie jest to jedna z najlepszych powieści tego autora. King nie rozwleka się z treścią, nie zwalnia tempa jak w niektórych wcześniejszych utworach. Trzyma odpowiedni rytm, dzięki czemu powieść zaciekawia i wciąga.
Wydaje mi się, że głównym celem powieści było odpowiedzenie na pytania:
Co by było gdyby można było zmienić przeszłość? Czy ta zmiana miałaby duży wpływ na przyszłość?
Po części autor dał swoją odpowiedz.
 Książka przenosi w czasie, w jakiś sposób uczy amerykańskiej historii, którą niezbyt znałam.
Powieść jest dość obszerna (ponad 800 stron) i czytelnik ma czas na wyrobienie sobie zdania o bohaterach, odwiedzanych miejscach i opisywanych czasach.

Ja osobiście polubiłam główną postać powieści, chociaż nie była idealna.
 Podczas czytania ostatnich stu stron, miałam przyśpieszony puls. Podświadomie chciałam, aby bohaterom się udało wykonać to, co zaplanowali. Późniejszy obrót wydarzeń zaskoczył mnie, chociaż brałam pod uwagę i takie zakończenie.
Jeśli miałabym oceniać książkę dałabym 5 z dużym plusem.

Tak już na marginesie zakończę słowami, które utkwiły mi w pamięci. Jednak, aby je naprawdę zrozumieć i poczuć, trzeba poznać treść utworu.

 „ Ona bierze mnie za rękę jak kobieta we śnie. Bo to jest sen i dla niej i dla mnie. Jak wszystkie słodkie sny, także i ten będzie krótki… ale im coś trwa krócej, tym bardziej jest słodkie, nieprawdaż? Ja tak sądzę. Bo kiedy chwila przemija, już nigdy nie można jej odzyskać”
Dallas`63


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga