17 mar 2013

"Królowa Tiramisu" - Bohdan Sławiński


Autor: Bohdan Sławiński
Tytuł: Królowa Tiramisu
Premiera: 2009
Wydawnictwo:Czarna Owca
Ilość stron: 192





"Królowa Tiramisu" to tytuł książki, który mnie zmylił. Całkiem inaczej wyobrażałam sobie treść tej powieści. O czym jest książka - o życiu i to bardzo realistycznym. A kto jest narratorem? - mężczyzna, a to już, okazało się ciekawym doświadczeniem.
Głównym bohaterem i zarazem narratorem jest Piotr. Opowiada on historię swojego dzieciństwa, później młodości. Objawia swoje odczucia, a także i fantazje senne. Ujawnia myśli jakie go nękają. Analizuje to co było i to co jest.

Trudno jest mi streścić historię, nie ujawniając zbyt wiele. Na początku ma się wrażenie, że jest to prosta, życiowa historia, jednak ma w sobie podtekst psychologiczny, który tą prostotę likwiduje. Autor bardzo dobrze pokazał głównego bohatera, wykorzystując narracje pierwszoosobową pozwala czytelnikowi "wejść w skórę" Piotra. Widzieć jego oczami, czuć i myśleć tak jak on. Dla mnie, jako kobiety, było to ciekawym doświadczeniem, na chwilę  mogłam wejść w męską psychikę i tok myślenia.

Czytanie nie jest lekkie, chwilami ma się mętlik w głowie. Jednym z powodów jest, nie ujawnianie wszystkich wydarzeń po kolei. Czasem autor w późniejszym czasie przedstawia znaczące fakty.

Wydarzenia przedstawione w powieści są realistyczne, chwilami aż nazbyt,  ale są i zabawne. Momentami autor rozbawia czytelnika, tym samym wytyka głupotę i zacofanie. Jednak te fragmenty są rozluźniające. Niestety występują także chwile, które wzbudzają  niezbyt przyjemne odczucia, jak i litość.


Chwilami zastanawiałam się czy bohater przypadkiem nie postradał zmysłów. Jego zachowanie, myślenie dawały ku temu powody. Poprzez bohatera widzimy jaki wpływ ma ukształtowanie naszej psychiki w dzieciństwie, jak ważna jest więź rodzicielska na dorosłe życie. Autor także wiele wspomina o przeszłości, pisze o przemijaniu i zapomnieniu.


"Królowa Tiramisu" to książka która budziła we mnie sprzeczne emocje. Były chwile, że odkładałam ją na półkę, jednak dalsze zmagania autora kusiły mnie i wracałam do niech. Chwilami na mojej twarzy gościł uśmiech, a momentami szok, złość, niedowierzanie. Na pewno pod wpływem treści nie zmiennie swoich upodobań literackich, gdyż realizm w książka wydaje mi się bardziej przytłaczający, ale zmierzenie się z powieścią uważam za ciekawe doświadczenie.


"Królowa Tiramisu" to książka realistyczna z poczuciem humoru, jak i z szarością życia. Treść nie zawiera ubarwień, jest chwilami zaskakująca. Czytanie nie należy do prostych, lekkich czy relaksujących, jednak warto ja poznać.


Moja ocena 7/10

Za możliwość przeczytania ksiązki dziękuje wydawnictwu:

11 komentarzy:

  1. Jakoś mnie nie zachęciło przeczytanie renzji do przeczytania książki ;) Aczkolwiek, to plus, gdy autor właściwie przekazuje odczucia głównego bohatera...

    OdpowiedzUsuń
  2. Może kiedyś się skuszę, lecz nie teraz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam takie książki dzięki za polecenie

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś nie bardzo ciągnie mnie do tej książki ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Może kiedyś po nią sięgnę, ale jak na razie to chyba nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie realistyczne powieści z humorystycznymi akcentami, więc jestem skłonna zaryzykować i przeczytać ,,Królową Tiramisu".

    OdpowiedzUsuń
  7. Coś chyba dawno mnie u ciebie nie było... jakoś pogodniej tu :) Świetna zmiana :) Co do książki - kto wie, może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię książki, które mieszają mi w głowie, które męczą i kuszą,dlatego istnieje szansa, że skusze się na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Szczerze, to spodziewalam sie po tytule czegos innego, ale chwała autorowi, ze moje oczekiwania sie nie sprawdzily.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cóż, nie wiem czy bym się w tym odnalazł. Może kiedyś, ale raczej nie wcisnę tej pozycji do swoich najbliższych czytelniczych planów.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Trzymałem szczęście za ogon; wyrwało się, zostawiając mi w ręku pióro, którym piszę...Stanisław Jerzy Lec
Niemiłe, obraźliwe, wulgarne lub powtarzające się komentarze będą usuwane.Anonimowych komentatorów proszę o wpisanie imienia, inaczej komentarz usunę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga