12 maj 2015

HOPELESS

Autor: Colleen Hoover
Wydawnictwo: Otwarte
Premiera: 2014
Cykl: Hopeless tom 1
Gatunek: młodzieżowe/new adult

Na swojej liście czytelniczej mam książki, które chce przeczytać oraz takie, które  muszę przeczytać. "Hopeless" to utwór znajdujący się na tej drugiej pozycji. Powieść zwróciła moją uwagę już będąc w zapowiedziach czytelniczych, każda kolejna opinia jaką czytałam, tylko wzmagała mój apetyt na treść. Postawiłam też bardzo wysoką poprzeczkę, gdyż autorka porusza ważne zagadnienia.

Sky przez lata uczyła się w domu, wychowywała się bez nowinek technologicznych ( nie miała telewizji, telefonu, internetu), przyjaźniła się z dziewczyną z sąsiedztwa i to ona przekonała ją, aby ostatni rok nauczania spędziła w szkole. Pierwszy dzień był dość tragiczny, dodatkowo w sklepie spotyka chłopaka, dzięki któremu pierwszy raz w życiu zaczyna coś czuć, a nie tylko odrętwienie. Bardzo szybko Sky i Holdera łączy więź, jednak nastolatka denerwuje się zmiennymi nastrojami chłopaka. Dodatkowo zaczynają ją dopadać dziwne sny. Jak się okazuje nocne koszmary, to wspomnienia z dzieciństwa... Kim jest Sky? Co ukrywa Holder?

Sky jest ciekawą bohaterką. Początkowo, gdy ją spotykamy i poznajemy nic nie wskazuje, że jej losy będą aż tak tragiczno-dramatyczne. Nastolatka, która przez lata była izolowana od młodzieży w pierwszych dniach szkoły smakuje  ludzkiej zawiści, ale także i zaprzyjaźnia się z jednym - też nowym chłopakiem. Później do jej życia wkrada się Holder. Mogłoby się wydawać, że dotyk chłopaka, który podoba się dziewczynie, to sama przyjemność. Otóż nie dla Sky. Nim poszła do szkoły spotykała się z chłopakami, dzięki przyjaciółce, pozwalała na pocałunki, ale wówczas zawsze była odrętwiała, nic nie czuła. Dopiero poznanie Holdera obudziło w niej mocne odczucia i przebudziło wspomnienia z przeszłości.

Autorka starała się jak najdokładniej sportretować Sky, poznać ją (poszczególne warstwy jej osobowości), a później zaskakuje, gdyż przeszłość bohaterki jest chwilami przerażająca. 
Holdera natomiast przedstawia jako bohatera bardzo złożonego, trudnego do rozszyfrowania i po części tajemniczego, gdyż dostajemy o nim mało informacji.

Hoover wzięła na siebie trudne zadanie, ponieważ w utworze porusza ważne zagadnienia; molestowanie dzieci, porwania, poczucie winy, samobójstwo. Dzięki temu powieść zyskuje na wartości i pokazuje trudy dorosłego życia oraz błędy dorosłych, za które cierpią dzieci.
Starała się także pokazać, że uczucie, które rodzi się w dziecięcym sercu, może trwać nawet w dorosłym życiu.
Sky i Hopler staną przed wielką próbą, która, albo ich połączy na zawsze - zniszczy.

Jeśli chodzi o treść, już po poznaniu kilku rozdziałów rozszyfrowałam kierunek, który obrała autorka. Tak więc nie byłam zbytnio zaskoczona wydarzeniami, aczkolwiek czasem zachowanie i decyzje Sky były -  nie do zaakceptowania, ale w końcu wybaczalne.   

Sięgając po książkę spodziewałam się wielkiego wybuchu uczuć i doznań, gdyż po takiej tematyce, czegóż innego można się spodziewać.  Niestety jak dla mnie autorka nie podołała wyzwaniu i nie wzbudziła we mnie litości, złości ani innych odczuć. Czytałam na sucho, choć polubiłam bohaterów, nie potrafiłam się w nich wczuć.

Hoover nie pisze wyszukanym językiem, lecz typowo młodzieżowym. Styl autorki urzekł mnie dzięki rewelacyjnym dialogom, szczególnie momenty, w których bohaterowie przekomarzają się. Autorka też zastosowała ciekawy schemat. Początkowo stwarza spokojny, sielankowy klimat, aby później wyskoczyć z ciemniejszymi odsłonami życia.
Powieść jest dopracowana i przemyślana, ale chwilami odczuwałam nierówne tempo, ponieważ twórczyni zaczęła skakać z jednego wydarzenia na drugie.

"Hopeless" choć mnie nie rozczarowała, to też nie spełniła moich oczekiwań. Zabrakło mi większego zobrazowania przeszłości Sky i wolniejszego tempa ich poznawania. Książkę przeczytałam bardzo szybko, polubiłam bohaterów, wczułam się w klimat, ale nie całkiem mogłam zaangażować się w opisaną historię.

Książkę jak najbardziej polecam, gdyż bohaterowie są naprawdę rewelacyjni, a zagadnienia, które porusza pisarka ponadczasowe. Zapewne za jakiś czas skusze się na drugi tom, gdyż pragnę bliżej poznać Holdera.

Książka bierze udział w wyzwaniu:
Czytam opasłe tomiska (377)
Przeczytam tyle ile mam wzrostu - 2.9
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga