2 sty 2014

GŁĘBIA

Autor: Tricia Rayburn
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Premiera: 2012
Seria: SYRENY
Moja ocena 5/6
Odkąd Vanessa Sanda odkryła, kto zamordował jej siostrę, a wszystko, co wiedziała o swojej rodzinie, okazało się kłamstwem, jej świat runął. Osobiste problemy bohaterki przestają jednak mieć znaczenie w obliczu powrotu żądnych zemsty istot z Winter Harbor. Teraz Vanessa musi zmierzyć się z przeszłością i zaakceptować fakt, że jest dokładnie taka sama jak one - równie kusząca i równie niebezpieczna...źródło


Zastanawiałam się, czym tym razem autorka mnie zaskoczy? Czy kontynuacje będzie godna uwagi? Czy wręcz przeciwnie.
Nie miałam jakoś szczególnych wymagań względem książki, ale liczyłam na dobre spędzenie czasu. Czy to dostałam? Cóż na pierwszym etapie powieści nie bardzo...

Początkowe rozdziały tak naprawdę nie zdradzają nic nowego. Vanessa wraca do szkoły, stara się żyć normalnie i oswoić z nową naturą i tajemnicami jakie odkryła latem. Wraz z nią do Bostonu przyjeżdża Paige - która poprzez zmianę miejsca zamieszkania ma pogodzić się ze stratą najbliższych. Oprócz tego oczywiście mamy Simona bezgranicznie zakochanego w Vanessie...
 I tak prawie przez połowę książki, nie dzieje się nic ciekawego. Wyjątkiem  jest pojawienie się chłopka, który odegra bardzo znaczącą rolę w dalszej części powieści...

Prawdziwa akcja, pełna napięcia, zaciekawienia i niepewności rozpoczyna się gdzieś w połowie książki. Wówczas czytanie przypomina "siedzenie na szpilkach". Wydarzenia zaskakują, trzymają w napięciu, tempo zostaje przyśpieszone. Czytanie mocno pochłania, wciąga do fikcyjnego świata. Autorka na tym etapie przygotowała wiele niespodzianek, które wręcz zaskakują. Dodaje nowych bohaterów, zdradza kilka tajemnic oraz rozpoczyna nowe wątki... Mało tego końcowe rozdziały wzbudzą smutek, dlatego też są  najbardziej emocjonalne, szkoda tylko, że nie zaskakują.
Pomimo że wątek romantyczny tym razem jest mocniej zarysowany, to także jest bardziej skomplikowany, wzbudza większą dawkę emocji.

Czytanie tak jak pierwszej części tak i tej jest szybie, pochłaniające i klimatyczne. Dbałość autorki o szczegóły - pozwala czytelnikom  na przeniesienie się do opisanych miejsc. Tak samo zastosowana narracja łączy z opisanymi wydarzeniami. Czytanie nie jest puste, wręcz pełne mieszanych odczuć, wrażeń i bardzo, ale to bardzo wciągające.
 Wspomnę jeszcze o  bohaterach, którzy przechodzą przemiany. Ich postawy ulegają zmianom i to na ogół tym niezbyt przyjemnym. Tak niestety jest z większą liczbą postaci... W "Syrenie" do wielu bohaterów poczułam sympatię, natomiast w "Głębi" dystans.
Jednym elementem tej serii, jaki mnie trochę rozczarowuje jest mało rozwinięty wątek fantastyczny. Tym razem miałam nadzieje na większe zaskoczenie pod tym względem, ale niestety autorka bardziej skupia się na realizmie niż na fikcji...

"Głębia" jest dobrą kontynuacją, która rozpoczyna nowe wątki, ma w sobie wiele tajemnic i skomplikowanych odczuć. Na ogół trudno przewidzieć wydarzenia, aczkolwiek można próbować. Czytanie jest szybkie i wciągające.
Pomimo że seria adresowana jest dla młodzieży to jednak osoby starsze( takie jak ja), mogą poczuć historię i naprawdę miło spędzić czas, przy jej czytaniu.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości GRUPY WYDAWNICZEJ PUBLICAT.

15 komentarzy:

  1. Musiałabym zacząć od pierwszego tomu, ale nie wiem czy czuję się na siłach. Sporo mam już nagromadzonych książek, a czasu na nie niestety coraz mniej...

    kulturka-maialis.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że uda mi się ją kiedyś przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam o tej serii ale jakoś nie mam do niej przekonania, chociaż nie potrafię tego racjonalnie uzasadnić, dlaczego tak się dzieje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam :)
    Mam nieco mniej dobre wspomnienia po tej książce, ale ogólnie "Głębia" jest miła lekturą :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam u siebie dwie pierwsze części tej serii, ale cały czas jakoś mi do niej nie po drodze;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam w planach całą serie, ale raczej w dalszej przyszłości jak mnie napadnie ochota na młodzieżówki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie "Syrena" średnio się podobała - niektóre wątki były na siłę "tajemnicze". Jako że I tom oceniam jako przeciętny, raczej nie sięgnę po kontynuację, ale cieszę się, że Tobie się podobała
    Pozdrawiam :)
    izkalysa

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak już to chyba zacznę od początku.

    OdpowiedzUsuń
  9. Leży ta seria u mnie i błaga by ją przeczytać a ja jak zwykle mam coś innego na głowie. Ale skoro już kupiłam to przeczytam na pewno i cieszą mnie wysokie noty ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Może kiedyś sięgnę po tę serię, ale za jakiś czas:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Oj nie, zdecydowanie nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Podobała mi się ta część. Muszę się w końcu spiąć i przeczytać trzecią. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przeczytam na pewno, tylko nie wiem jeszcze kiedy.. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie pierwsza część była dużo lepsza. Drugiej dam maksymalnie 6/10. Trochę mnie znudziła, ale nie było bardzo źle.

    OdpowiedzUsuń

Trzymałem szczęście za ogon; wyrwało się, zostawiając mi w ręku pióro, którym piszę...Stanisław Jerzy Lec
Niemiłe, obraźliwe, wulgarne lub powtarzające się komentarze będą usuwane.Anonimowych komentatorów proszę o wpisanie imienia, inaczej komentarz usunę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga