23 paź 2018

FANTAZJE i KOSZMARY

Autor: Melissa Marr
Wydawnictwo: Replika
Premiera:  2014
Cykl: Królowa lata
Stron: 291


Od czasu do czasu lubię sięgać po krótsze formy literackie - opowiadania. Dlatego też nic dziwnego, że skusiłam się na zbiór takich krótkich historii "Fantazje i koszmary"...jednak gdy robiłam zakup owej książki nie wiedziałam, że należy on on cyklu, który Marr napisała. Ta niewiedza jest zarazem plusem i minusem , ale o tym zachwalę...

"Fantazje i koszmary" to kilka bardzo zróżnicowanych opowieści. W trakcie czytania poznałam dziewczynę o lodowatym oddechu, wampirów, wróżków, ludzi-foki i inne fantastyczne istoty. Opowiadania mają różną długość. Niektóre z nich są przyjemne w czytaniu, ale jest i takie, którego nie zrozumiałam. 
Najsłabsza moim zdaniem jest pierwsza, krótka opowieść. Bardziej przypomina pomysł na coś o większej powierzchni, aniżeli ciekawa historia.
Fakt, że trudno całkowicie poddać się fabule czytając opowiadania - jednym słowem są za krótkie, dlatego też trudniej je ocenić.

Wcześniej wspomniałam o mojej niewiedzy. Otóż trzy albo cztery opowiadania są powiązane z cyklem o wróżkach (przypominających elfy), który autorka stworzyła. Nie czytałam tej serii, ale poprzez opowiadania dotyczące co niektórych, bardzo barwnych postaci nabrałam ochoty na zapoznanie się z nim. Jednak minusem też tego braku wiedzy jest poznanie części fabuły i losów tych bohaterów. Więc teraz nie wiem czy zabiorę się za czytanie serii czy nie.

Jeśli chodzi o opowiadania czyta się je szybko, większość z nich wzbudza zaciekawienie. Wiadomo, że nie wszystkie są dobre, ba zdarza się też słabe ogniwo.

"Fantazje i koszmary" to dość ciekawy, ale nie powalający zbiór opowiadań fantastycznych, przepełnionych magią. Może nie wszystkie zasługują na miano dobre, ale są zróżnicowane, pomysłowe i jeśli ktoś lubi krótkie formy literackie może się pokusić. Nie jest to literatura wysokich lotów, ale bardziej czaso-umilacz.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga