11 lip 2014

BEZPIECZNA PRZYSTAŃ

Autor: Nicholas Sparks
Wydawnictwo: Albatros
Premiera: 2011
Moja ocena: 5/6
...Kiedy w niewielkim miasteczku Southport na południu USA pojawia się tajemnicza młoda kobieta, mieszkańcy zadają sobie pytanie, co skłoniło ją do rozpoczęcia życia w tym odizolowanym miejscu. Piękna, ale zamknięta w sobie Katie, pracuje w lokalnej restauracji i wyraźnie unika nawiązywania nowych znajomości. Udaje się jej zachować dystans do momentu, w którym poznaje Alexa, właściciela sklepu i owdowiałego ojca dwójki dzieci.[...] źródło


Kolejny raz skusiłam się na powieść Nicholasa Sparksa, tym razem była to "Bezpieczna przystań"

Katie, przyjeżdża do małego miasteczka, aby zacząć od nowa. Zaczyna pracę i jej życie nabiera sensu. Poznaje Alexa, który jest dla niej dobry, pomocny, przyjacielski - zakochuje się w nim. Jednak Katie ciągle nie uporała się z przeszłością i jej sekrety mogą zniszczyć sielankę jaką osiągnęła.
Czy Kate zazna w końcu szczęścia? Czy  może przeszłość  ją dopadnie?

Książki Sparksa są bardzo realistyczne, poruszają wiele trudnych tematów. W "Bezpiecznej przystani" także nie brakuje dramatyzmu i realizmu, ale także pokrzepienia.
Powieść porusza temat alkoholizmu, przemocy w domu i pokazuje siłę kobiet, które są w stanie to znosić. Pokazuje także, że może istnieć inne wyjście.

Katie to bohaterka, która od dziecka musi sobie radzić sama. Jako osoba dorosła zakochuje się i wychodzi za mąż, jednak sielanka szybko się kończy. Jej mąż okazuje się innym niż przypuszczała. Katie jednak nie jest szarą, bezbarwną postacią - znajduje wyjście i korzysta z niego.
Jednak życie jest życiem i przeszłość zawsze nas dopada, tak też było z Katie...

Alex młody wdowiec, który bardzo kochał żonę, jednak los go nie oszczędza i stawia przed nim śmierć, oraz samotne rodzicielstwo. Gdy poznaje Katie, bardzo szybko się w niej zakochuje, ale także przeczuwa, że kobieta miała trudną przeszłość. Stara się jej pomóc...

Dwoje bohaterów, dwa światy i być może wspólna przyszłość.

Sparks jak to Sparks pisze bardzo plastycznie, obrazowo przedstawia miejsca, ludzi i świat jaki kreuje. Nie pokazuje tylko pięknych momentów życia, ale także te mroczne, te które powinny być pokazane. Potrafi także wybudzić róże uczucia w czytelniku.

W "Bezpiecznej przystani" mamy narrację dwuosobową. Przemiennie dowiadujemy się o życiu Katie i Alexa. Jednak z czasem na pierwszy plan wchodzi inny - dość mroczny, negatywny bohater, który mnie wręcz drażnił.

Autor przez długi czas trzyma czytelnika w napięciu, bardzo powoli zdradza sekrety bohaterów ich myśli i podejście do opisanej sytuacji. W końcowym etapie czytania, moja ciekawość, niepokój o bohaterów sięgała zenitu i trudno mi było przebrnąć. Zakończenie jest także zaskakujące i dość interesujące. Ma  w sobie magię i pokrzepienie.

"Bezpieczna przystań" to powieść o prawdziwym, dość okrutnym życiu. Jednak to treść, która pokazuje, że życie warto zmieniać, walczyć o szczęście i spokój. Książka jest pełna dramatyzmu, który zmusza do zastanowienia się nad wieloma rzeczami.
Powieść przyjęłam pozytywnie więc polecam.

Książka bierze udział w wyzwaniu:
KLUCZNIK

23 komentarze:

  1. Zarówno książka jak i film bardzo przypadły mi do gustu :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Może to lektura nieidealna na wakacje, ale chętnie spakuje ją do plecaka

    OdpowiedzUsuń
  3. Zamierzam przeczytać.
    Film podobał mi się.
    I nie wątpię w to, że książka jest lepsza :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sparksa wolę bardziej filmy od książek, język mnie trochę nuży.

    OdpowiedzUsuń
  5. Swego czasu zaczytywałam się w książkach tego Autora. Teraz po dość długiej przerwie chętnie do niego wrócę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jest to zdecydowanie piękna i wzruszająca powieść , lubię tego autora ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam twórczości Sparska od strony literackiej, jedynie obejrzałam kilka ekranizacji jego książek, mam zamiar w najbliższym czasie nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam wiele dobrego o tym autorze, ale jakoś nie mogę się przemóc - może kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam twórczości Nicholasa Sparksa, ale skoro polecasz to się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Twórczość Nicholasa Sparksa, pokochałam podczas czytania jego ''Ostatniej piosenki'', dlatego teraz z przyjemnością chłonę wszystkie jego książki. Powyższej pozycji jeszcze nie znam, lecz myślę, że to tylko kwestia czasu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Sparks to jeden z moich ulubionych wyciskaczy łez :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiele książek Sparksa już przeczytałam, ale ta ciągle przede mną. Jakimś cudem mi umknęła ;) dziękuję za przypomnienie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wspaniała książka, którą szczerze polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Sparksa, jak do tej pory przeczytałam 3 książki. Tak więc mam wiele do nadrobienia.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam kilka pozycji Sparksa na półce, ale jeszcze nie czytałam...

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam dopiero dwie książki Sparksa i bardzo mi się podobały. Po tą książkę na pewno sięgnę.

    http://ksiazkowepasje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czytałam - oglądałam jedynie film :) Na książkę poluję juz jakiś czas (w tej okładce, którą przedstawiłaś powyżej - nie lubię tych filmowych...)

    OdpowiedzUsuń
  18. Po tę książkę prędzej czy później na pewno sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wszyscy zachwycają się nad Sparks, a ja nie umiem do niej dotrzeć, ciągle mnie coś hamuje, chyba czas to zmienić

    OdpowiedzUsuń
  20. Aż nabrałam ochoty na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. "Ostatnia piosenka" wzruszyła mnie, więc z przyjemnością zapoznam się z innymi powieściami Sparksa. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. niedawno oglądałam film pt. "Szkoła uczuć" na podstawie książki tego autora, mam tez w domu jedną jego powieść, po którą na pewno w najbliższym czasie sięgnę :)))

    OdpowiedzUsuń

Trzymałem szczęście za ogon; wyrwało się, zostawiając mi w ręku pióro, którym piszę...Stanisław Jerzy Lec
Niemiłe, obraźliwe, wulgarne lub powtarzające się komentarze będą usuwane.Anonimowych komentatorów proszę o wpisanie imienia, inaczej komentarz usunę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga