7 mar 2015

WIEM O TOBIE WSZYSTKO

Autor: Claire Kendal
Wydawnictwo: Akurat
Premiera: luty 2015
Każdego dnia poznajemy nowych ludzi. Jedni pozostają w naszym życiu dłużej inni krócej, ale trudno oszacować, czy, któraś z tych osób nie zmieni naszego życia w koszmar. Czy nie jest STALKEREM...

Pragnę cię                      Kocham cię                      Nie uciekniesz przede mną


«Żaden inny mężczyzna nie zrobi Ci tego, co ja mogę.

Żaden inny nie będzie Cię kochać tak jak ja».


Clarissa spędza jedną noc, ze znajomym z pracy, której praktycznie nie pamieta. Od tego czasu mężczyzna coraz bardziej jej się narzuca. Obserwuje ją, szpieguje, grzebie w śmieciach, wręcza prezenty. Rękami i nogami rozpycha się w życiu Clarissy i pragnie nim zawładnąć. Kobieta początkowo jest przerażona, później jednak, zmienia taktykę i zabezpiecza wszystko co ma wspólnego z Rafe. Pomimo prześladowania próbuje prowadzić normalne życie. Uczestniczy w procesie, gdzie zasiada w ławie przysięgłych i tam poznaje Roberta. Mężczyzna robi dobre wrażenie, Clarissa czuje się przy nim bezpiecznie...zaczyna otwierać swoje serce... Ale czy on jest z nią szczery?

Kendel w swojej powieści porusza ważną i bardzo na czasie kwestię stalkingu. Clarissa główna bohaterka powieści "Wiem o tobie wszystko", jest osobą, która doświadczyła obsesyjnej miłości. Przez wiele miesięcy czuła się osaczona, odizolowała się od przyjaciół, zamykała w domu. Psychicznie była wymęczona. Nie poddała się jednak. Dzięki radom na ulotkach zadbała o siebie. Jednak nie obeszło się bez dramatyczno-tragicznych momentów.

Wszystkie wydarzenia poznajemy poprzez wpisy do notatnika, albo relacje z bieżących momentów. Tak naprawdę trudno jest wyrobić sobie zdanie o prześladowcy gółwnej bohaterki, czy innych bohaterach. Autorka najbardziej przybliża postać Clarissy, ale jej osobowość tak naprawdę jest zagadkowa. Bardzo mało wiemy o jej przeszłym życiu. Rafe poznajemy poprzez wpisy z notatnika i tym bardziej czytelnik ma trudności z wyrobieniem sobie zdania o nim. Wiele pytań zostaje bez odpowiedzi, a sam Rafe jest zamgloną i obwianą tajemnicą osobą. Ważną rolę w utworze odgrywa także Robert, którego polubiłam, ale strasznie się nim rozczarowałam. Autorka bardzo mało elementów zdradza na jego temat, ale tworzy ciekawą aurę względem tej postaci.
Ogólnie patrząc na kreację bohaterów muszą stwierdzić, że jest trochę słaba.

Drugim elementem, do którego mam zastrzeżenia to sam temat stalkingu. Jest to zjawisko w społeczeństwie, które wymaga dużej uwagi, dlatego też żałuje, że twórczyni potraktowała go tak pobieżnie. Sięgając po książkę spodziewałam się, że przeczytam od deski do deski historię miłości lub znajomości, która zamienia się w obsesję - a dostałam coś innego.
Dodatkowo autorka rozwija inne, także istotne i wymagające większego wysiłku tematy: gwałt, zaginięcia ludzi, zdrady, sztuczne zapłodnienie,  wady systemu sprawiedliwości. Wszystkie wymienione zjawiska odgrywają ważną rolę w treści i bardzo dobrze się łączą, ale są tworzone na łapu capu.

Jeśli chodzi o podłoże emocjonalne, to już chyba zależny od podejścia osobistego czytelnika. Ja niestety nie odczuwałam lęku Clarissy, ani bezpieczeństwa jakie czuła przy Robercie. Jedyną namiastki współczucia odczułam czytając końcowe strony. Miałam ogromną nadzieję, że życie Clarissy nabierze kolorów, i w pewnym sensie tak się stało, ale nie całkiem.
Zakończenie powieści wprowadziło mnie w chwilowy stan osłupienia, ale i współczucia.

Na pewno uważacie, że skoro krytykuje książkę, to jest ona nie warta uwagi. I tu muszę zaprzeczyć. Pomimo kilku wad i niedociągnięć powieść "Wiem o tobie wszystko" jest naprawdę interesującą i wciągającą historią. Słaby i chaotyczny wstęp, początkowo osłabiają zapał czytania, ale później treść nabiera stabilności. Wydarzenia mają umiarkowane tempo, specyficzny klimat i prawie przez cały czas odczuwa się wewnętrzny niepokój. Utwór trzyma w napięciu, bo tak naprawdę trudno przewidzieć, czy główna bohaterka wyjdzie cało z tej sytuacji.

Powieść jest thrillerem psychologicznym i przed przystąpieniem do czytania obawiałam się, że utwór będzie ciężki w odbiorze oraz męczący psychicznie. Tak się nie stało. Autorka pisze prosto i lekko. Czytanie jest zdumiewająco szybkie.

"Wiem o tobie wszystko" to dość interesująca książka i być może autorka nie w pełni podołała tematowi, ale zrobiła dobry zarys stalkingu. Książka  pochłonęła moją uwagę, byłam zaciekawiona wydarzeniami i uważam, że jednak warto sięgnąć po powieść.


Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Pani Darii i Business & Culture.

Książka bierze udział w wyzwaniu:
Przeczytam tyle ile mam wzrostu - 2.7
Czytam opasłe tomiska
Klucznik

31 komentarzy:

  1. Cóż, autorka miała idealne wyczucie, żeby napisać powieść związaną ze stalkingkiem, a jest to moim zdaniem temat na topie. Powstają programy przestrzegające przed tego typu obsesjami. Popularnym stał się cykl reklamowany przez panią Foremniak lecący na ID, który udało mi się obejrzeć kilka razy. Wcześniej myślałam: "a stalking, a co to może być groźnego", ale po programie moje spojrzenie na tę sprawę zmieniło się diametralnie. Szkoda, że w powieści są takie niedociągnięcia, które wymieniłaś, bo widząc promocję tej książki, myślałam, że będzie taka właśnie...od deski do deski, gdzie czytelnik będzie mógł być przy rozwinięciu się tej obsesji. Ale mimo wszystko tytuł zapisuję, bo to jest w sumie pierwsza powieść o której słyszę o takiej właśnie tematyce. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też czasem oglądam program Foremniak :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja się zawiodłam na tej powieści, nie wiem skąd tam się wziął na końcu Robert w mieszkaniu Clarissy:( Niespójne to było i narracja dziwna, szybko zapomniałam o tej książce:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wiem skąd się wziął :) Spójność jest, ale trzeba czytać ze skupieniem (chwilami)

      Usuń
    2. To ja się pewnie gdzieś zakręciłam:)

      Usuń
  4. Nie dla mnie, choć temat ciekawy. Teraz czasu na przeciętniaki nie mam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam ochotę na tę książkę, ale po kolejnych recenzjach już mi przeszło;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi aż tak się nie podobała, bo minusy były dla mnie dość duże, ale sądzę, że na pewno będą osoby, którym się spodoba ta pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio dużo słyszę o tej powieści, ale jakoś mnie do niej nie ciągnie... To raczej nie trafi w mój gust, ale czasami sięgam po książki, po które zwykle nie sięgam, więc może i ta pozycja wpadnie kiedyś w moje ręce. :) Sam temat nie jest taki zły, według mnie, już sam motyw stalkingu przyciąga...

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka już czeka na swoją kolej. Ciekawa jestem jak ją odbiorę, bo nie miałam jeszcze okazji czytać nic o takiej tematyce :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książkę czytałam, ale niestety zawiodła mnie na całej linii. Spodziewałam się czegoś bardziej emocjonującego.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio bardzo polubiłam takie tematy, wiec jak najbardziej chciałabym tą książke przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Z ciekawości na pewno kiedyś sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy jeszcze nie czytałam niczego na temat stalkingu więc trzeba nadrobić :D

    Zapraszam do siebie,
    http://to-read-or-not-to-read.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
  13. Książke posiadam, więc na pewno wkrótce zapoznam się z jej treścią.

    OdpowiedzUsuń
  14. zaciekawiłas mnie ta książką:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka czeka na przeczytanie. Napaliłam się na nią jak głupia, ale po kilku recenzjach stwierdzających, ze powieść jest najzwyczajniej w świecie średnia mój zapał ostygł. Na całe szczęście przywróciłaś moją wiarę :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka zbiera różne recenzje. Mam ją na półce, więc niebawem będę sama wiedziała, co o niej sądzić.

    OdpowiedzUsuń
  17. Książka była ciekawa i dobrze się czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mam ją w planach już od dłuższego czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam zamiar ją przeczytać. Temat jak najbardziej na czasie. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie mówię jej kategorycznego nie, ale w najbliższej przyszłości do niej nie sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. jestem w trakcie czytania i faktycznie jak na thriller psychologiczny książkę czyta się lekko. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Z chęcią przeczytam, choć krążą o niej różnie opinie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo spodobała mi się promocja tej powieści - niezwykle oryginalna i intrygująca. Za jakiś czas na pewno przeczytam tę książkę, aby przekonać się o tym, jakie wrażenie na mnie wywrze.

    OdpowiedzUsuń
  24. Temat stalkingu jest jak najbardziej na czasie i muszę przyznać, że byłoby ciekawie o tym przeczytać. Kiedyś na pewno przeczytam :)
    addictedtobook.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie jest to moja ulubiona książka, to fakt. Za to długo nie zapomnę jej promocji ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Otrzymałam ją od wydawnictwa, mam nadzieję, że bardziej przypadnie mi do gustu. Obawiam się jednak słabej kreacji bohaterów, wielu blogerów na nią narzeka, z tego co czytam.


    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Mocną reklamę miała ta książka. Może kiedyś przeczytam, ale raczej nie w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Książka czeka na mnie na półce. Liczę na to, że przypadnie mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Mam w domku i liczę, że czas stanie w miejscu, abym mogła zabrać się za nią jeszcze w tym miesiącu :D

    OdpowiedzUsuń

Trzymałem szczęście za ogon; wyrwało się, zostawiając mi w ręku pióro, którym piszę...Stanisław Jerzy Lec
Niemiłe, obraźliwe, wulgarne lub powtarzające się komentarze będą usuwane.Anonimowych komentatorów proszę o wpisanie imienia, inaczej komentarz usunę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga